Projekt Punktu Przedszkolnego „ AKADEMIA PIPPI”
§ 1
PODSTAWA PRAWNA
Punkt Przedszkolny działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 14-12-2016. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.)
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzaju innych form wychowania przedszkolnego.
3. Niniejszego Projektu.
§ 2
INFORMACJE OGÓLNE
1. Nazwa placówki: Punkt Przedszkolny „ Akademia Pippi „ .
2. Punkt Przedszkolny „Akademia Pippi”, zwany dalej Punktem jest niepublicznym punktem przedszkolnym.
3. Siedziba Punktu znajduje się przy ulicy Borówczanej 62 we Wrocławiu.
4. Osobą prowadzącą Punkt, jest:
1) mgr Jolanta Kołodziejska
2) mgr inż. Renata Zagrabska
5. Nadzór pedagogiczny nad Punktem Przedszkolnym sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
§ 3
ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
1. Punkt funkcjonuje 12 miesięcy w roku, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni ustalonych przez osobę prowadzącą Punkt, o których rodzice będą powiadomieni do końca września na zebraniu organizacyjno -informacyjnym.
2. Punkt funkcjonuje w godzinach od 8.00 do 17.00, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
3. Do Punktu przyjmowane są dzieci w wieku od 2,5 - 6 lat.
4. Ilość miejsc w Punkcie wynosi 30 .
5. W Punkcie prowadzone są dwa oddziały
1) oddział 1 to dzieci od 2,5 – 4 lat,
2) oddział 2 to dzieci od 4 – 6 lat
6. Realizacja podstawy programowej odbywa się od godz. 9.30 do godz. 13.30 z przerwami na posiłki, przy czym czas trwania zajęć dydaktyczno- rozwojowych zostanie dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka i będzie wynosić 15-30 minut.
7. Warunkiem zapisania dziecka do Punktu jest wypełnienie „ Karty zgłoszenia” przez rodzica oraz wpłacenie „wpisowego” .
8. Wpisowe jest roczną opłatą jednorazową i nie podlega zwrotowi.
9. Czesne jest płatne przez 12 miesięcy i pobierane jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca.
10. Wysokość czesnego ustalana jest na dany rok szkolny i Punkt zastrzega sobie możliwość jego zmiany.
11. Posiłki gwarantowane przez Punkt : śniadanie, obiad, podwieczorek, nie wchodzą w skład czesnego.
12. W ramach czesnego dzieci uczestniczą w zajęciach z języka angielskiego, a także innych zajęciach dodatkowych, rozwijających zainteresowania dziecka
§ 4
CELE I ZADANIA PUNKTU
1. Punkt realizuje cele i zadania zawarte w ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, czyli w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując sie na:
1) wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka, poszerzaniu jego wiedzy i umiejętności, a także wykorzystywaniu inicjatywy własnej dziecka,
2) umożliwianiu dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i językowej,
3) sprawowanie opieki nad dziećmi z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb,
4) współpraca z rodzicami,
5) tworzeniu sytuacji aktywującej do twórczego działania dzieci poprzez zabawę, naśladownictwo,
6) szerzeniu znajomości języków obcych i poznawaniu kultury oraz obyczajów innych krajów.
2. Działania edukacyjne i wychowawcze nauczycieli koncentrują się na:
1) zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w bezpiecznym i zdrowym środowisku,
2) stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów oraz podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
3) rozwijaniu wrażliwości moralnej,
4) kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk
zachodzących w otoczeniu dziecka ( przyrodniczym, kulturowym ,
społecznym),
5) rozbudzaniu ciekawości poznawczej, tworzenie warunków do rozwoju
wyobraźni, fantazji ,ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej
6) zapewnieniu warunków pełnego rozwoju, bezpiecznego postępowania i
zachowań prozdrowotnych.
3. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w Punkcie oraz w czasie zajęć poza Punktem:
1) nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci
2) podczas pobytu w Punkcie dzieci są pod opieką nauczycieli i kadry pomocniczej
3) nauczyciel posiadają wymagane kwalifikacje do pracy z dziećmi
4) nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania,
5) szanuje godność i respektuje prawa dziecka.
6) w przypadku wyjść i wycieczek poza teren Punktu, zapewniona jest opieka 1 osoby dorosłej na 10 dzieci.
.
§ 5
PRAWA I OBOWIĄZKI
1. Dzieci w Punkcie mają obowiązek:
1) traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych,
2) sprzątania po sobie zabawek i odkładanie ich na miejsce,
3) przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa.
2. Każde dziecko uczęszczające do Punktu ma zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności do:
1) prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb,
3) ochrony przed wszelkimi wyrazami przemocy fizycznej i psychicznej
4) poszanowania jego godności osobistej,
5) przyjacielsko-partnerskiej rozmowy na interesujący go temat,
6) poszanowania własności, opieki i ochrony,
7) akceptacji i tolerancji jego osoby.
3. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego projektu,
2) przestrzegania ustaleń osoby prowadzącej
3) poszanowanie godności dziecka,
4) informowanie kadry Punktu o wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka,
5) przyprowadzanie i odbieranie dziecka osobiście lub przez osobę upoważnioną. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka, odbieranego przez osobę przez nich upoważnioną.
6) terminowe opłacanie czesnego ,
7) informowanie o przyczynach i długości nieobecności dziecka. Natychmiastowe powiadomienie o zatruciach i chorobach zakaźnych.
8) nieprzyprowadzanie chorych dzieci do Punktu.
4. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania sie z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym miesiącu,
2) uzyskiwania na bieżąco kompletnej informacji na temat swojego dziecka,
3) uzyskiwania porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych,
4) wyrażania i przekazywania kadrze Punktu wniosków z obserwacji pracy Punktu
§ 6
NAUCZYCIELE
1. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
2) nauczyciel jest zobowiązany do przeprowadzenia diagnozy gotowości szkolnej dla dzieci 6 – letnich,
3) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji,
5) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania,
6) dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Punkcie, a także w czasie wycieczek i spacerów. W czasie wyjść poza teren Punktu na 10 dzieci przypada jedna osoba dorosła,
7) nauczyciel nie może podawać żadnych leków dzieciom,
8) współpraca ze specjalistami, świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną,
9) współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
10) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z przepisami.
2. Nauczyciele mają prawo do:
1) szacunku ze strony dzieci i rodziców (opiekunów prawnych),
2) wolności głoszenia własnych poglądów, bez naruszania godności innych ludzi,
3) stałego rozwoju w zakresie doskonalenia zawodowego,
4) wynagrodzenia za swoja pracę i urlopu wypoczynkowego.
3. Nauczyciele i inni pracownicy Punktu zatrudnieni są według Kodeks Pracy, natomiast szczegółowy zakres ich obowiązków ustala umowa o pracę oraz zakres czynności do umowy o pracę.
§ 7
POSTANOWIENIA KONCOWE
1. Projekt obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Punktu: osobę prowadzącą, pracowników , rodziców i dzieci .
2. Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Projekt może być zmieniany przez osobę prowadzącą Punkt. Zmiany dokonane w projekcie podlegają zgłoszeniu do organu ewidencyjnego w terminie do 14 dni od daty wprowadzenia tych zmian.
4. Powodem skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu jest nieopłacenie czesnego za jeden miesiąc lub nieprzestrzeganie zasad niniejszego projektu. Skreślenia dokonuje osoba prowadząca Punkt.
5. Od decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci Punktu przysługuje odwołanie do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 od daty jej doręczenia.
6,. Próba odebrania dziecka przez osobę będącą pod wpływem alkoholu lub środków odurzających będzie powodowała zatrzymanie dziecka i zawiadomienie o zaistniałej sytuacji osoby upoważnionej do odbioru dziecka. Jeżeli zostaną wyczerpane te możliwości nauczyciel Punktu zawiadomi policję. Nieodebranie dziecka i brak kontaktu z rodzicem spowoduje zawiadomienie Policji.
7. Punkt jest finansowany z czesnego opłacanego przez rodziców i dotacji z budżetu Gminy a także darowizn i środków własnych osoby prowadzącej.
8. Projekt wchodzi z dniem 01.01.2019 . Jednocześnie traci moc projekt dotychczas obowiązujący.